Restauracyjne „być albo nie być”…
Krytycy kulinarni wbrew pozorom wykonują bardzo odpowiedzialną pracę. To właśnie oni decydują o tym, czy dana restauracja będzie w najbliższym czasie postrzegana jako najmodniejszy lokal w mieści, czy też zwyczajna garkuchnia. Opinia cenionego krytyka kulinarnego może znacząco wpłynąć na postrzeganie lokalu przez klientów. Pozytywne recenzje natychmiastowo poprawiają sytuację restauracji na rynku.
Sprawiają też, że miejsce staje się znaczącą konkurencją dla innych jadłodajni. Negatywna ocena może mieć skutek wręcz odwrotny – placówka szybko utraci swój dotychczasowy prestiż, czy nawet zniknie z gastronomicznej mapy miasta. Recenzje lokalu mogą mieć także znaczący wpływ na karierę prowadzącego go szefa kuchni. Szanowani krytycy doskonale wiedzą, kto dla nich gotuje i kogo powinni winić za ewentualne niedociągnięcia.
Ich pochlebne słowa mogą sprawić, że mistrz sztuki kulinarnej w mgnieniu oka wzmocni swoją pozycję w branży. Kontrola recenzenta gastronomii zawsze powinna być przeprowadzona z zaskoczenia. Pozwala to uniknąć dokładnego przygotowania się na wizytę, a także wyjątkowego traktowania gościa. Recenzenci gastronomii zwykle posługują się specjalnym systemem oceniania – mogą przyznawać odwiedzanym lokalom punkty lub gwiazdki.